هر آنچه باید از وکیوم تراپی برای درمان زخم بدانید.

همانطور که می دانید، وکیوم تراپی نوعی درمان زخم است که برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم های عمیق کاربرد فراوانی دارد. در این روش درمان زخم ها با استفاده از مکش انجام می شود. چرا که گاهی برای بهبود بهتر نیاز است فشاری که از سمت هوای اطراف به زخم های عمیق وارد می شود را از بین برد. از این رو اهمیت وکیوم تراپی مشخص می شود.

اما بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی چیست؟ آیا این روش درمان زخم، معایبی نیز دارد، یا آن که وکیوم تراپی به چه اندازه در درمان زخم ها موثر خواهد بود؟ وجود این سوالات بود که بر آن شدیم، اطلاعاتی در خصوص تاثیر وکیوم تراپی در زخم بدهیم. اگر شما نیز این سوالات را دارید، بهتر است اطلاعات ادامه مطلب را به خاطر بسپارید.

بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی

ممکن اسم نام وکیوم تراپی کمی ناآشنا باشد، اما تاثیر درمان آن روی انواع زخم ها از بهترین شیوه های درمان است.  وکیوم تراپی فشار جو اطراف زخم را کاهش می دهد؛ از این رو این روش درمانی به درمان زخم با فشار منفی نیز شناخته می شود.

لازم به ذکر است که روش درمانی وکیوم تراپی در کنار تمام مزایای بی نظیر خود معایبی نیز دارد. بدین ترتیب بهتر است قبل از انجام این روش درمانی با بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی آشنا شوید. چرا که عدم اطلاعات کافی ممکن است حس ترس را در فرد بیمار القا کند و روند درمان خود را به دلیل ترسی نامعقول به سختی پیش ببرد. از این رو برای  اطلاعات بیشتر توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

مزایای وکیوم تراپی

از بهترین مزایای این روش درمانی، استفاده از آن برا انواع زخم ها به ویژه زخم های عمیق و حساس است. مزیت های  این روش درمانی شامل موارد زیر است:

  • درمان زخم هایی که در اثر سوختگی پدید آمدند؛
  • درمان زخم ناشی از سزارین؛
  • درمان زخم هایی که به دلیل ایجاد ضربه و جراحی به شخص وارد شده است؛
  • درمان زخم های پوستی دردناک.

وکیوم تراپی در درمان این زخم ها موثر است و تاثیرات مثبتی روی آن ها دارد. بنابراین اکنون مزیت ها و تاثیرات مثبت این درمان را در زخم ها بررسی می کنیم:

  • تورم و التهاب را کاهش می دهد؛
  • خطر ابتلا به عفونت و باکتری را کاهش می دهد؛
  • سبب جریان بهتر خون در ناحیه آسیب دیده می شود؛
  • سبب کاهش ناراحتی های کلی می شود؛
  • در این روش کمتر از روش های دیگر نیاز به تعویض پانسمان وجود دارد؛
  • با کشیدن آرام لبه های زخم سبب بهبود آن می شود.

 

معایب وکیوم تراپی

با آن که وکیوم تراپی برای طیف وسیعی از زخم ها مناسب است، اما زخم هایی هستند که این روش درمانی نه تنها برای آن ها مناسب نیست، بلکه ممکن است برای زخم تاثیر منفی نیز داشته باشد. از این رو بود که موضوع بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی پیش آمد. معایب وکیوم تراپی از قبیل موارد زیر است:

  • وکیوم تراپی در بافت های سرطانی نتیجه خوبی ندارد؛
  • برای درمان زخم های آلوده وکیوم تراپی پیشنهاد خوبی نیست؛
  • پوست های حساس، به درمان وکیوم تراپی واکنش بدی نشان می دهند؛
  • برای مناطقی که جریان خون ضعیفی دارند، وکیوم تراپی مناسب نیست.

تاثیر درمان وکیوم تراپی در زخم های ناشی از سوختگی

 طی تحقیقاتی، محققان متوجه شدند که وکیوم تراپی در درمان زخم پس از سوختگی موثر است. از این رو بسیاری از پزشکان از این روش درمان به خصوص در کودکان بهره می برند. از آنجا که سوختگی ها درجه بندی دارند، پیشنهاد می دهیم در رابطه با بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی برای درمان سوختگی از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

تاثیر درمان وکیوم تراپی در سزارین

وکیوم تراپی در جلوگیری از عفونت پس از سزارین موثر است. از این روش بیشتر برای زنانی با شرایط خاص استفاده می کنند. زنان چاقی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، از دسته زنانی با ویژگی خاص هستند. درکل وکیوم تراپی یا VAC به عنوان راه درمان سریع تر شناخته شده است.

دقت داشته باشید، زنانی که روند سزارین خود را به روال عادی پیش برده اند، نیازی به استفاده از  دستگاه VAC نخواهند داشت؛ چرا که شرایط خاص این روش درمان، بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی را پدید آورده است.

تاثیر درمان وکیوم تراپی در زخم های ضربه ای و جراحی

استفاده از درمان وکیوم تراپی در زخم های ضربه ای و جراحی نه تنها از عفونت جلوگیری می کند، بلکه به بهبود زخم سرعت می بخشد. جالب است بدانیدکه این سرعت بخشیدن گاهی سبب کاهش هزینه بیمار نیز می شود.

تاثیر درمان وکیوم تراپی در زخم های پوستی دردناک

زخم های فشار در واقع همان زخم های بستری هستند که در اثر فشار زیاد به وجود آمده اند. لازم است بدانید که درمان این زخم ها بسیار طولانی مدت است و در مواقعی بهبود نیز نمی یابد. وکیوم تراپی در درمان بعضی از این زخم ها مفید واقع می شود و به روند درمان سرعت می بخشد. درنظر داشته باشید برای استفاده از این روش درمان در زخم های ناشی از فشار، نیاز به تایید پزشک دارید؛ چرا که این موضوع یکی از بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی است.

وکیوم تراپی چگونه عمل می کند؟

حال که با بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی آشنا شدید، بهتر است با روش عمل آن نیز آشنا شوید. پزشک شما یک لایه از پانسمان خاصی را روی زخم شما قرار می دهد. این پانسمان شکافی دارد که به لوله های لاستیکی خاصی متصل هستند.

در واقع این لوله ها وظیفه پمپ خلا را دارند. به گونه ای که پس از اتصال پمپ خلا تمام مایعات و عفونت های اضافی را از روی زخم بر می دارد. این عمل به مرور به جمع شدن لبه های زخم کمک می کند.

آیا وکیوم تراپی عوارض نیز دارد؟

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی در مورد درمان هربیماری، قوانین خاص خود را دارد. عوارض این راه درمان نیز جزوی از ریسک این روش درمان به حساب می آید. احتمال بروز عوارض در وکیوم تراپی زیاد نیست؛ اما به هر حال این روش درمانی عوارض احتمالی نیز دارد.

ممکن است در اثر وکیوم تراپی دچار خون ریزی شوید، یا آن که این روش درمان برای بدن شما مناسب نباشد و در روند درمان بی تاثیر باشد. همچنین احتمال بروز عفونت نیز در این روش وجود دارد. لازم به ذکر است که عوارض پوستی نیز در این روش درمان دیده شده است.

سخن آخر

اکنون که درباره بایدها و نبایدهای وکیوم تراپی صحبت کردیم، درک بهتری از انجام دادن یا ندادن این راه درمان دارید. همانطور که شرح دادیم وکیوم تراپی برای درمان زخم هایی نظیر سوختگی، سزارین، عمل جراحی و ضربه، همچنین درمان زخم های ناشی از فشار مناسب است.

اگر قصد استفاده از وکیوم تراپی را دارید، بهتر است این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. فراموش نکنید که عوارش این راه سریع درمان احتمالی است و دلیلی ندارد که حتما در تمام افراد تحت درمان وکیوم تراپی این عوارض دیده شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش