روش‌ جدید برای چاپ سه بعدی به کمک سلولز میکروبی

 محققان دانشگاه آلتو يك فرآيند ساده ابداع كردند كه امكان دسترسي باكتري‌ها را به اكسيژن در يك ساختار سه‌بعدي فراهم مي‌كند و در نتيجه امكان توليد اشياي سه‌بعدي را به صورت كاملا يكپارچه و با استفاده از نانوسلولز در اختيار مي‌گذارد.

 اين فرآيند يك پلتفرم ساده براي توليد ساختارهاي زيستي توخالي و پيچيده با استفاده از سلولز باكتريايي است. اين ساختارها در تركيب با روش‌هاي كپسوله كردن و جداسازي، قابليت‌هاي كاربردي جالبي را در اختيار مي‌گذارد.
براي مثال با استفاده از اين روش‌ها مي‌توان ساختارهاي سه‌بعدي را با آنزيم‌ها يا نانوذرات فلزي يا پلاسمون پركرد يا كپسول‌هايي با مقاومت گرمايي و شيميايي بالا توليد كرد.
در اين شيوه از رابط‌هاي ابرآب‌گريز (superhydrophobic) براي تامين دسترسي باكتري‌هاي هوازي به هوا در يك ساختار سه‌بعدي استفاده مي‌شود تا امكان توليد يكپارچه اشيا موردنظر با ابعاد مختلف فراهم شود. اين فناوري زمينه را براي توليد اندام‌هاي مصنوعي طبيعي‌تر با استفاده از فناوري چاپ سه‌بعدي فراهم مي‌كند.
سلولز باكتريايي يكي از خالص ترين انواع نانوسلولز است كه در سطح ميكروب كشت شده و در مجاورت هوا توسط باكتري‌هاي هوازي ايجاد مي‌شود. برخي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين ماده شامل سازگاري زيستي، قابليت زيست تخريب‌پذيري، پايداري گرمايي بالا و استحكام مكانيكي است كه آن را به گزينه‌اي مناسب براي استفاده در مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي و درمان‌هاي پزشكي از جمله بازسازي بافت، بانداژهاي زخم، درمان سوختگي و ساخت انواع ايمپلنت تبديل مي‌كند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Materials Horizons منتشر شده است. 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش