چهار مرحله اصلی در ترمیم زخم؛

مراحل ترمیم زخم به صورت سازمان یافته پیشرفت می کند و چهار فرآیند انجام می شود. هموستاز ، التهاب ، تکثیر و بلوغ. اگرچه مراحل ترمیم زخم  در یک محدوده مشخص پیشرفت می کند ، بسته به شرایط داخلی و خارجی بیمار ممکن است زخم ها بدتر شوند یا پیشرفت کنند.  چهار مرحله ترمیم زخم:

مرحله هموستاز:

هموستاز فرآیند بسته شدن زخم  با انعقاد است. هنگامی که خون از بدن نشت می شود ، هموستاز شروع می شود ، اولین قدم هموستاز محدود کردن جریان خون در نتیجه تنگ شدن رگ های خونی است. سپس پلاکت ها برای بستن عروق خونی به هم می چسبند. سرانجام ، انعقاد رخ می دهد و پلاگین مولکولی متشکل از پلاکت ها با الیاف متصل  تقویت می شود.

 

مرحله التهابی:

التهاب مرحله دوم بهبود زخم است ، با نشت در رگ های خونی آسیب دیده بلافاصله پس از آسیبی که سبب تورم منطقه ای می شود ، شروع می شود. التهاب هم خونریزی را کنترل می کند و هم از عفونت جلوگیری می کند. اجازه بهبود و ترمیم نشت سلول های مایع را می دهد، سلول ها ، پاتوژن ها و باکتری های آسیب دیده در مرحله التهاب از زخم خارج می شوند.

 

مرحله تکثیر:

مرحله تکثیر زخم زمانی اتفاق می افتد که زخم دوباره با یک بافت جدید متشکل از کلاژن و ماتریکس خارج سلولی تشکیل می شود. در این مرحله ، هنگامی که بافت های جدیدی شکل می گیرند ، زخم تنگ می شود. علاوه بر این ، باید یک شبکه رگ خونی جدید راه اندازی شود تا بافت گرانوله بتواند سالم باشد و به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت کند.

 

مرحله بلوغ:

به آن مرحله ترمیم زخم نیز گفته می شود. این مرحله بلوغ با بازسازی بافت کلاژن نوع 3 به نوع 1 پایان می یابد و زخم کاملاً بسته می شود. سلول هایی که برای ترمیم زخم مورد استفاده قرار می گیرند اما دیگر نیازی به آن نیست با مرگ سلولی برنامه ریزی شده از بین می روند.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش