زخم‌پوش هیدروژلی قلیایی جدید برای درمان زخم ساخته شد.

با افزایش جمعیت پیر و با به سن گذاشته و هم چنین افزایش تعداد جراحی های تهاجمی، ترمیم و بهبودی زخم به یک زمینه مهم در پزشکی تبدیل شده است.

به گزارش medicalnewstoday، فرایندهای پیچیده بدنی دخیل در بهبودی زخم آن را بسیار چالش برانگیز ساخته است و موجب شده است که مطالعات زیادی به دنبال یافتن راه ها و موادهای جدیدتر برای بهبودی موثر زخم باشند. در پژوهشی جدید که در مجله Polymers for Advanced Technologies به چاپ رسیده است، دکتر تشیما و همکارانش در دانشگاه توکیو ژاپن ماده جدیدی را تولید کرده اند که به احتمال قوی می تواند پیشرفتی مهم در زمینه بهبودی زخم باشد.

برای بهینه سازی ترمیم زخم، ایجاد یک محیط فیزیولوژیک بهینه پیرامون زخم جهت پیشبرد رشد سلول های جدید بسیار مهم است. پژوهش های مختلف نشان داده اند که هیدروژل ها به دلیل ویژگی های ساختاری، فیزیکی و شیمیایی می توانند در ایجاد این محیط فیزیولوژیک بسیار مهم باشند. هیدروژل ها شبکه های پلیمری سه بعدی کراس لینک شده ای هستند که می توانند تا بیش از 95 درصد حجم شان آب جذب کنند. آن ها معمولا از پلیمرهای زیست سازگار ساخته شده اند که سازگاری زیستی مناسبی با زخم دارند و هم می توانند مایعات مترشحه از زخم را جذب کنند و هم این که زخم را به طور کامل مرطوب نگه دارند و محیط مناسبی را برای بهبودی زخم فراهم آورند.

یکی از پلیمرهای طبیعی مورد استفاده در ساخت هیدروژل ها آلژینات است که یک ترکیب مشتق از جلبک های دریایی است. در ساخت هیدروژل ها از آلژینات مشکلاتی مانند ژل شدن سریع این پلیمر وجود دارد که کنترل کردن آن را مشکل می سازد و هم چنین محیط این هیدروژل معمول مقداری اسیدی و با PH 4 تا 6 و یا طبیعی است که این محیط اسیدی برای بهبودی زخم سودمند است. اما پژوهش صورت گرفته به وسیله تشیما و همکارانش نشان می دهد که PH تا حدی قلیایی(8 تا 5/8) می تواند بهبودی زخم بوسیله سلول هایی مانند فیبروبلاست ها و کراتینوسیت ها را افزایش دهد. آن ها یک هیدروژل آلژیناتی دارای pH قلیایی را بدون استفاده از ابزاری خاص و در دمای اتاق تولید کرده اند. از آن جایی که هیدروژل ظرف مدت کمتر از 5 دقیقه شکل می گیرد می توانند زخم پوشی بسیار ایده آل برای استفاده در جاهایی باشد که بهبود سریع زخم از اولویت برخوردار است. این روش شامل مخلوط کردن کربنات کلسیم و آلژینات پتاسیم و سپس اضافه کردن آب کربنه به این مخلوط و اجازه دادن به آن برای ژل شدن است. در این روشpH ژل به سمت قلیایی شدن می رود زیرا دی اکسید کربن بعد از ژلاتینه شدن تبخیر می شود. این ژل، ژلی شفاف خواهد بود که اجازه مونیتور کردن روند ترمیم زخم را نیز می دهد و تا 99 درصد آب جذب می کند.

این هیدروژل به خوبی اگزودای زخم را جذب می کند و به خوبی می تواند بعد از بهبودی زخم برداشته شود.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش