زخم عفونی را بهتر بشناسید.

زخم های عفونی در گروه زخم هایی می باشند که ، باکتری ها و میکروارگانیسم های دیگری در آن ها تجمع پیدا کرده باشند. حضور عوامل بیماری زا از قبیل باکتری ها در  زخم ، سبب تاخیر در بهبودی و یا بدتر شدن وضعیت زخم می شوند. اکثر زخم ها به طور معمول به وسیله ی باکتری های بیماری زا ، حالت عفونی پیدا می کنند، که در این حالت به آن ها زخم عفونی اطلاق می شود.عوامل متفاوتی در  ایجاد زخم عفونی ، تاثیرگذارند. مثلا زمانی که سیستم دفاعی بدن دچار ضعف شود و قادر نباشد تا با عوامل بیماری زا مقابله کند و از رشد و تکثیر آن ها در بدن جلوگیری بعمل آورد. زخم های عفونی ناشی از جراحی یکی از عوارض جدی ای می باشد که باید مد نظر قرار داشت. طبق مطالعات انجام شده ، 70 % مرگ بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به دلیل عفونت های جراحی بوده است.

علل ایجاد زخم عفونی

پوست در حالت عادی حاوی ، باکتری بنام (فلور طبیعی) می باشد. اگر پوست آسیب ببیند و زخم بردارد این باکتری در سطح زخم جمع می شود، که این امر سبب آسیب دیدن بافتی می شود. این عارضه سبب کند شدن دوره ی ترمیم زخم و التهاب در آن می گردد.

استافیلوکوکوس اورئوس و گروه های دیگر استافیلوکوک ، در زمره ی رایج ترین باکتری هایی می باشند که، سبب ایجاد عفونت در زخم می شوند. تنها تجمع آلودگی در محل زخم مطرح نمی باشد زیرا آلودگی های قسمت های مختلف بدنی نیز ممکن است، باعث ایجاد عفونت در زخم شوند. به همین منظور توصیه می شود با رعایت نکات بهداشتی ، مانند پانسمان کردن مناسب و درست زخم و استفاده از مواد ضدعفونی کننده (طبق تجویز پزشک متخصص) و… ، از عفونی شدن زخم جلوگیری به عمل آورید. همچنین توجه به نکات بهداشتی  و رعایت هرچه دقیق تر آن یکی از راهکار های درمان زخم عفونی به حساب می آید.

 

علائم و نشانه های زخم عفونی

ممکن است علائمی مانند: قرمزی و التهاب ، تورم ، ترشح چرک و یا خون آبه ی بد بو، عدم بهبود یافتن زخم و بدتر شدن وضعیت زخم ، احساس درد در ناحیه ی زخم و …، در زخم عفونی بروز پیدا کند.

درمان زخم عفونی

پارامتر های مهمی که در درمان زخم عفونی باید مد نظر قرار داد ، مراقبت درست و مناسب از زخم می باشد. معمولا زخم ها به محیطی مرطوب ( رطوبت کنترل شده ) به منظور بهبود عملکرد سلول ها در جهت ترمیم زخم ، نیاز دارند.

در این بحث، تعویض به موقع و مناسب پانسمان مورد توجه قرار می گیرد. این امر از عفونی شدن زخم و ایجاد زخم عفونی جلوگیری می کند. در هنگام پانسمان کردن زخم ، موارد بهداشتی از قبیل تمییز بودن دست و استفاده از ابزار و تجهیزات استرلیزه اهمیت بالایی دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا مواد شستشو دهنده ی ضد میکروبی. برخی مواقع از آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم در زخم های موضعی، مصرف می شوند. در مواردی که زخم ها شرایط وخیمی دارند، آنتی بیوتیک ها را بصورت تزریق وریدی ، به منظور از بین بردن عوامل بیماری زا و عفونت شدید خون، مورد استفاده قرار می دهند.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش