چه زخم‌هایی نیاز به پانسمان دارند؟

دراین بخش درباره مر اقبت از زخمها بحث میکنیم . چکارکنیم که ،زخمها عفونت نکنند و طریقه مراقبت از زخم و پانسمان کردن آن با پرستار بحث و گفتگو میکنیم و آیا همه زخمها نیاز به پانسمان دارند؟

خانم سميعي، كارشناس ارشد پرستاري و مربي دانشگاه بقية الله در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بطور كلي زخم ها به دو دسته باز و بسته تقسيم مي شوند، زخمهايي كه امكان عفونت دارند حتماً بايد پانسمان شوند كه زخم هاي باز اين دسته اند، اما اكثر زخم ها احتياج به پانسمان ندارند مگر مواردي خاص مثل تاولي كه پاره شده باشد و امكان عفونت داشته باشد كه اين دسته را زخم هاي بسته مي گويند.

وي در مورد انواع پانسمان ها افزود: پانسمان يعني بسته شدن زخم كه اگر دقت نشود خودش ممكن است عامل عفونت باشد، پانسمان داراي دو نوع خشك و مرطوب است، كه در نوع خشك، زخم را شستشو داده ولي خيس نمي كنيم فقط پوششي رويش گذاشته تا از عوامل بيروني محفوظ بماند ولي در نوع مرطوب، پانسمان در ابتدا مرطوب است و بعد آن را پرستار خشك مي كند تا از روي زخم بيافتد، مثل گرفتها.

وي ادامه داد: بيماري هايي مثل زخم بسترها، بيماران ديابتي با آموزش مي توانند زخمشان را خود يا همراهانشان در منزل پانسمان كرده يا آنرا عوض كنند.

كارشناس ارشد پرستاري در خصوص نحوه پانسمان زخم اظهار داشت: ابتدا بايد ببينيم زخم از چه نوعي است خشك است، ترشح دارد و يا پوسته هاي اضافه روي آن را گرفته، كه در اول بايد لايه هاي مرده را از زخم برداشته تا جريان خون در زخم برقرار شود اگر زخم عفوني است ابتدا بايد اطراف زخم شستشو شود بعد مركز زخم تا عفونت از اطراف به مركز انتقال پيدا نكند، اما در زخم هاي تميز اول خود زخم را تميز كرده بعد اطراف آنرا شستشو مي دهيم باند پيچي در اندام بايد از پايين به بالا بسته شود و خيلي محكم نباشد تا در جريان خون اختلالي ايجاد نشود.

در بخيه ها زخم را پانسمان كرده و بعد از چند روز زخم را در معرض هوا قرار مي دهيم.

وي در پايان تصريح كرد: زخم هاي مرطوب بايد روزي چند بار پانسمان شان تعويض گردد زيرا باعث عفونت مي شود اما زخم هاي خشك روزي يك بار كافي است.

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش