پژوهشگران چینی ابداع کردند؛ پانسمانی برای درمان سریع زخم‌های دیابتی

پژوهشگران چینی، نوعی برچسب پوستی ابداع کرده‌اند که می‌تواند زخم‌های ناشی از دیابت را زودتر از روش‌های دیگر درمان کند.

 به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران چینی موفق شده‌اند با یک برچسب پوستی که از جلبک‌های فیروزه‌ای ساخته شده، زخم موش‌ها را ترمیم کنند. شاید روزی بتوان از این برچسب برای درمان زخم‌های مزمن افراد مبتلا به دیابت نیز استفاده کرد.

حدود یک چهارم افراد مبتلا به دیابت، از زخم‌های مزمن رنج می‌برند زیرا گردش خون ضعیف و دلایل دیگر موجب می‌شوند که ترمیم پوست آنها پس از خراش برداشتن و یا بریده شدن، دشوار باشد. چنین شرایطی در موارد حادتر حتی می‌تواند به قطع عضو آسیب‌دیده ختم شود.

زخم‌های ناشی از دیابت گاهی اوقات با کمک اکسیژن درمان می‌شوند زیرا این باور وجود دارد که اکسیژن می‌تواند به ترمیم زخم کمک کند اما این روش، اغلب نتیجه‌بخش نیست زیرا فقط مقدار کمی از اکسیژن می‌تواند به پوست نفوذ کند.

پژوهشگران "دانشگاه نانجینگ" (NJU) چین برای بهبود اکسیژن‌رسانی به خون، نوعی برچسب پوستی ابداع کرده‌اند که از باکتری‌های زنده موسوم به "Synechococcus elongates" پر شده است. این باکتری‌ها معمولا با نام باکتری‌های فیروزه‌ای شناخته می‌شوند و اکسیپن را به صورت طبیعی در حضور نور خورشید و طی فرآیند فتوسنتز تولید می‌کنند.

این برچسب پوستی، دانه‌های هیدروژل را شامل می‌شود که می‌توانند اکسیژن را در خود فرو ببرند و آن را با خود به داخل پوست برسانند. هزینه ساخت این برچسب، کمتر از 0.99 دلار است.

پژوهشگران، تاثیر این برچسب پوستی را با تاثیر اکسیژن‌درمانی در موش‌های مبتلا به دیابت که زخم‌های پوستی به قطر یک سانتی‌متر داشتند، مقایسه کردند.

زخم‌ موش‌ها پس از شش روز، با کمک این برچسب تا 45 درصد درمان شد؛ در حالی که زخم موش‌هایی که تحت اکسیژن‌درمانی قرار داشتند، تنها 20 درصد بود. همچنین زخم‌های درمان شده با برچسب، سه روز زودتر از زخم موش‌های دیگر، به طور کامل بسته شدند و هیچ عوارض جانبی نیز به همراه نداشتند.

پژوهشگران امیدوارند که بتوانند این برچسب را پیش از به کار گرفتن در آزمایش‌های بالینی انسانی، روی حیوانات بزرگتری آزمایش کنند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش